Neuromodulatie

St. Antonius Ziekenhuis

Het St. Antonius ziekenhuis zet sinds 2021 Patient Journey App in om patiënten die een Neuromodulator geplaatst krijgen te begeleiden met informatie op het juiste moment en daarnaast monitoren ze pijnscores om direct contact op te kunnen nemen met de patiënt als dit nodig is.

Ralph Aarsman

Ralph Aarsman is als pijnconsulent werkzaam op de afdeling Pijnbestrijding van het St. Antonius ziekenhuis in Nieuwegein. Binnen deze afdeling worden patiënten met verschillende chronische pijnklachten behandeld. Een van de behandelingen is de plaatsing van een neuromodulator.

Value based healthcare

Voor een deel van de patiënten met chronische pijnklachten, kan een neuromodulator een significante reductie van hun klachten bieden. Het apparaatje wordt onderhuids geplaatst en geeft elektrische signalen af, die als het ware de pijnprikkels tussen het ruggenmerg en de hersenen verstoren. Patiënten die deze behandeling ondergaan, doorlopen een lang en complex traject met diverse bezoeken aan het ziekenhuis, met meestal twee operaties en diverse vervolgafspraken. 

“We merkten bij patiënten dat zij het moeilijk vonden om alle informatie te onthouden. Ik kan me dat ook goed voorstellen: het is veel informatie, over een best wel complex onderwerp. Naast het feit dat dit niet prettig is voor de patiënt, merkten we dit zelf ook op onze afdeling door het aantal onvoorziene afspraken, problemen en telefoontjes.

Om het zorgproces te herstructureren, zijn we toen gestart met een value based healthcare (VBHC) project. In de zoektocht naar het ondersteunen van patiënten werden we toen via onze partner Saluda Medical gewezen op Patient Journey App”.

“We merkten bij patiënten dat zij het moeilijk vonden om alle informatie te onthouden”

Voordelen voor de patiënt én zorgverlener

Dankzij de app is het gevoel van zelfregie toegenomen, ervaren patiënten meer betrokkenheid en zijn zij meer tevreden over de geleverde zorg. Met name de video’s en het aanbieden van de juiste informatie op het juiste moment geeft patiënten het idee dat zij continu in contact staan met hun zorgverlener.  

Er zijn ook vele voordelen voor de zorgverleners:

  • “Vanuit het perspectief van de zorgverleners, merken we dat de nieuwe inrichting van het zorgpad zorgt voor meer efficiency en productiviteit: het aantal onvoorziene afspraken, problemen en telefoontjes is met ongeveer 80% afgenomen!”. 

  • “Een ander voordeel is dat we via de app onze PROMS, PREMS en pijnscores kunnen uitvragen. We krijgen deze data nu digitaal, per individuele patiënt verwerkt op een dashboard binnen. Op deze manier kunnen we op afwijkende scores of vragen van patiënten direct reageren. Dit is echt een enorme winst!”

“Het aantal onvoorziene afspraken, problemen en telefoontjes is met ongeveer 80% afgenomen!”

Reacties patiënten

Sinds een paar maanden maken de eerste patiënten gebruik van app. Tot nu toe krijgen we terug dat het symptoom dagboek ze een gevoel van veiligheid geeft. Het idee dat er vanaf de zijlijn wordt meegekeken ervaren ze als zeer prettig. Verder voelen ze zich vereerd dat ze de eerste zijn die gebruik mogen maken van de app. De patiënten vinden dat er genoeg informatie in staat en voldoende push notificaties worden verzonden. Sommige vinden het taalniveau hier en daar nog iets te moeilijk dus daar gaan we mee aan de slag. Ook van de mantelzorgers krijgen we terug dat ze de app fijn vinden. Het is overzichtelijk en prettig om mee te kunnen kijken met de patiënt. Zo helpt een dochter haar moeder met het invullen van de vragenlijst als ze er even niet uitkomt.

“Het idee dat er vanaf de zijlijn wordt meegekeken ervaren patiënten als zeer prettig”

Samenwerking

Ralph geeft aan dat het ontwikkelen van de behandeling in de Patient Journey App een mooie en leuke treinreis was waarbij vele stations zijn gepasseerd. “Samen met jullie hebben we er echt iets moois van gemaakt! We hebben de mogelijkheden die de app biedt ten volste kunnen benutten om de zorg die we leveren te optimaliseren”.  

Daarnaast geeft hij aan dat ze recent een tevredenheidsonderzoek hebben gedaan en op basis daarvan de inhoud van de app hebben aangepast. De app blijft daardoor verder ontwikkelen en is eigenlijk nooit af. Uit dit onderzoek kwam ook naar voren hoe prettig patiënten de push-notificaties vinden – terwijl het ziekenhuis juist bang was dat er te veel notificaties werden verstuurd.   

“Wat mij op een positieve manier verrast heeft is het aantal patiënten dat de app gebruikt, zelfs patiënten die ouder zijn dan 80!”

“Ik vertel iedereen altijd dat de app je vriend is, die je continu meeneemt door de verschillende fasen van jouw behandeling” 

Naar de toekomst toe blijft het St. Antonius ziekenhuis de app optimaliseren qua informatievoorziening en functionaliteiten, waaronder het gebruik van de chatfunctie die de app biedt.

Wil je meer informatie?

We komen graag met je in contact.